V. Správná Expozice - 2. Část /od Helena Hubáčková

článek napsala Helena Hubáčkova http://sotis.eu

Průběh histogramů u snímku v RAWu (snímek je bez úprav)Některé přístroje jsou vybaveny funkcí přímé kontroly přeexponovaných míst snímku v náhledu na displeji - taková místa pak na displeji blikají. Je to podstatně přesnější způsob jak zkontrolovat správnou expozici, než pouhá vizuální kontrola náhledu. Korekce ovšem vyžaduje opět testovací foto (v živém náhledu to nefunguje). Pokud Vám v náhledu varovně blikají přeexponovaná světla, postupnou korekcí expozice do mínusu a následnou kontrolu náhledu, zda blikající místa zmizela, dosáhněte požadovaného nastavení. Problém bohužel je, že obdobná funkce pro kontrolu podexpozice je již spíše výjimkou, takže co se stínů týká, musíte se zde opět spolehnout pouze na svůj cit při prohlížení náhledu.


 

Nebojte Se Histogramu

Tvar histogramu u přeexponovaného snímkuTohle pro některé nejspíš strašlivé slovo označuje nástroj, který je jednou z nejnepostradatelnějších pomůcek fotografa při určování správné expozice.Histogram je v podstatě graf tónů na snímku - a to od těch nejtmavších (stíny - levá část histogramu) až po ty nejsvětlejší (světla - pravá část histogramu). Při trošce zkušeností nám pak již letmý pohled na histogram a jeho průběh leccos vypoví o právě pořízeném snímku, a to právě o přeexpozici nebo podexpozici. U přístrojů vyšší řady je pak možné kontrolovat zlvášť i jednotlivé barevné kanály (na přeexpozici je nejcitlivější červený kanál, takže se může stát, že celkový histogram je v pořádku, ale kontrolou samotného červeného zjistíme, že k přeexpozici již došlo).

Důležité je naučit se, že po obou stranách histogramu je vhodné mít nepatrnou rezervičku, která by ale neměla být zbytečně velká. Ideální je, je-li histogram co nejvíce "roztažený", aniž by se ale dotýkal levého nebo pravého okraje nebo přes něj dokonce "přetékal". Celkový tvar je pak dán rozložením světel a stínů na snímané scéně a může se snímek od snímku velmi lišit (obecně strmé histogramy jsou u snímků kontrastních, plošší u snímků kontrastních málo, ale tím se zatím příliš netrapte).

Tvar histogramu u správně exponovaného snímkuJak bude vypadat histogram u našich tří ilustračních fotografií z minulého článku, se můžete podívat na přiložených náhledech a udělat si tak dostatečný obrázek, čemu je třeba se vyhnout.


Následná expoziční korekce probíhá již na stejném principu, jako v předchozích případech (do mínusu pro ztmavení, do plusu pro zesvětlení). 
Některé fotoapraáty disponují i živým histogramem v režimu Live View (živý náhled) - ani to není pomůcka k zahození a nebojte se ji využít.

Používejte RAW Formát

Tvar histogramu u podexponovaného snímkuZcela na závěr bych doporučila všem, kdo to s focením myslí alespoň malinko vážně nebo používají zrcadlovku, aby se naučili fotit do formátu RAW (samozřejmě ne všechny fotoaparáty tímto formátem disponují). RAW má totiž daleko větší dynamický rozsah, než formát JPG - přeloženo do trochu srozumitelné řeči to znamená, že tento formát zvládně mnohem širší škálu tónů, aniž by již docházelo k přeexpozici nebo podexpozici. Rovněž možnost následných úprav v PC je nesrovnatelně větší, než u souborů v JPG. Z vlastních zkušeností mohu napsat, že se dá poměrně bezpečně bez ztráty kvality "zachránit" 1/2 expozičního stupně přeexpozice (mnohdy i více). Umožňuje to tedy exponovat i s mírnými "přepaly" ve světlech a vyhnout se tím narůstu šumu ve stínech. Kolik toho pak zvládně právě Váš fotoaprát při použití RAWu, je třeba vyzkoušet 
(hodně záleží i na použitém RAW konvertoru).